Pozycjonowanie lokalne czy reklama w Google, gdy Twoi klienci to Katowice?

Prowadząc biznes w określonym mieście, województwie, regionie, bardzo ważne jest nastawienie na promowanie lokalne. Zwiększyć widoczność firmy można zarówno przez pozycjonowanie regionalne, jak i Google Ads. Które działania mogą dać lepsze efekty? O co zadbać, prowadząc biznes w Katowicach lub w innych miastach?

Reklama w Google – co warto wiedzieć?

Dobrym sposobem na dotarcie do klientów lokalnych jest Google Ads. To system reklamowy, który z powodzeniem funkcjonuje już od 20 lat. Internauci najczęściej znają Google Ads z „bloków reklamowych” wyświetlanych nad wynikami organicznymi w wyszukiwarce, choć nie jest to jedyna forma reklamy. Poza płatnymi wynikami wyszukiwania możliwe jest jeszcze wyświetlanie u partnerów sieci wyszukiwania (Display), w sieci reklamowej GDN (np. Gmail, Youtube), popularne w kontekście sklepów internetowych są kampanie produktowe. W przypadku niektórych branż korzysta się jeszcze z reklam wideo.

Google Ads – dla kogo?

Google Ads to forma reklamy skierowana do firm z różnych branż sprawdza się także w przypadku prowadzenia biznesów lokalnych. Jest to spowodowane głównie możliwością ustawień kampanii na określoną lokalizację. Główną zaletą tego systemu jest właśnie pełna kontrola nad budżetem, czasem trwania kampanii, wyborem grupy docelowej. Reklama w Google umożliwia dotarcie do zainteresowanych konsumentów zarówno w przestrzeni lokalnej, jak i globalnej (www.bizzit.eu/reklama-google-ads-kampania-adwords). Ponadto Google Ads sprawdza się także w promowaniu usług/produktów, które są sezonowe. Na taką formę reklamy decydują się także firmy, którym zależy na szybkim efekcie. Płatne wyniki wyświetlane są od razu po aktywacji kampanii. Równie często korzystają z niej sklepy internetowe, mowa tu głównie o kampaniach produktowych.

Pozycjonowanie lokalne, czyli co?

Pozycjonowanie lokalne obejmuje wiele działań. Ukierunkowane jest na zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe powiązane z lokalizacją. Pozycjonowanie regionalne należy zacząć od tych samych działań, co pozycjonowanie na większą skalę. Trzeba więc przeprowadzić audyt SEO, wdrożyć optymalizację pod kątem kodu, treści itp., zadbać o zawartość strony, linki odsyłające do witryny. W przypadku firm lokalnych należy pomyśleć o wizytówce Google Moja Firma. Wspiera ona regionalne pozycjonowanie, jest wyświetlana w organicznych wynikach, pojawia się także w mapach Google. Warto zwrócić uwagę na to, by zamieszczone informacje w opisie były aktualne, szczególnie dane teleadresowe, za pomocą których potencjalni klienci mogą skontaktować się z firmą. To samo dotyczy danych NAP, które publikowane są np. w katalogach branżowych. Zaleca się także dodanie danych strukturalnych na stronie internetowej. Nie bez znaczenia jest link building pozyskiwany z wartościowych serwisów lokalnych.

Pozycjonowanie czy Google Ads?

Trudno powiedzieć, które działanie jest lepsze. Najczęściej firmy lokalne prowadzą je jednocześnie, zlecając zarówno pozycjonowanie lokalne, jak i reklamę w Google Ads. Reklama w wyszukiwarce widoczna jest natychmiast, efekty działań SEO są najczęściej rozłożone w czasie. Wiele też zależy od branży, charakteru biznesu, a nawet grupy docelowej. Nie można więc jednoznacznie stwierdzić, co jest lepsze, wiele firm decyduje się na skorzystanie z usług SEO i Google Ads.